Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Čtvrté album pod hlavičkou BLAZE BAYLEY vydává letos třiapadesátiletý britský umělec v situaci, kdy se stal jakýmsi koloritem toho nejoddanějšího dělníka heavy metalu. Jeho koncertní kalendář je naplněný až po okraj, čas k odpočinku v nedohlednu a živé výkony šedovousého vlka se odehrávají většinou ve skromných klubových podmínkách, jejichž návštěvnost se dá počítat maximálně ve stovkách metalu chtivých hlav.
Nic pro muže, který kdysi stál v řadách IRON MAIDEN, řeknete si asi, a já dodávám, že stejně tak nic pro muže, který dokáže servírovat tak kvalitní těžký kov, že v tom momentálně nemá ve světě (ano, čtete dobře!) konkurenci. „Infinite Entanglement“ totiž představuje Blazeho znovu jako komplexního umělce, jehož inspirační studnice je nevyčerpatelná, a proto chrlí jeden klenot za druhým. Tři roky po poslední řadovce „The King Of Metal“, šestnáct let po startu sólové kariéry s výtečným titulem „Silicon Messiah“ a stále na tvůrčím vrcholu. Kdo z aktivních heavymetalistů tohle má?
Stěžejním okamžikem novinky je textový koncept, který zcela samozřejmě přispívá k tomu, jak moc je celé album působivé a bezchybně dramaticky pojaté. Blaze se v něm vrací k jeho oblíbenému sci-fi a vypráví o kosmonautu Willimu Blackovi, který je samotný vyslán na misi, z níž není návratu: objevit jakési Keplerovy planety, tedy planety s podobnými podmínkami, které panují i na Zemi. Williamovy myšlenky, pocity, ale i komentáře okolního dění, to vše je zpracováno naprosto perfektně a v mnohých okamžicích se posluchač dokonce málem neubrání dojetí (akustická „What Will Come“, textový doplněk „The Dreams Of William Black“ či hned následující „Calling You Home“).
Prim však stále hraje heavy metal a to opětovně heavy metal V.I.P. kvality. Blaze nepodceňuje žádný detail, několikrát pracuje dokonce i se sbory, a již prakticky tradičně přichází s kolekcí, která má všechno, co kvalitní těžký kov musí mít. Těžké riffy, perfektní refrény plné těch nejnosnějších melodií a aranžmá jako hrom, do nějž se samozřejmě počítají i barevná kytarová sóla. A samosebou ještě jednu věc rovněž mimořádně důležitou, totiž Mistrův dokonalý zpěv, jehož nejdůležitější definicí pochopitelně je, že je jediný a jedinečný.
Několikrát nám z toho zavoní IRON MAIDEN („Independence“ či „A Work Of Anger“), ale už jen z toho titulu, že jsem užil výraz „zavoní“ vám musí být jasné, že nejde o nic zásadního a víc než cokoliv jiného tohle dochucení nahrávce jen pomáhá. Ta je navíc po drobné pauze na minulém albu opět plná i dvojitého kopáku, takže i v tomhle smyslu si Blaze plní ocelové „normy“.
Podezřívat ho ovšem obecně z něčeho tak přízemního, jako je plnění norem, by ovšem bylo naprosto zcestné, a jak já to vidím, „Infinite Entanglement“ je něčím daleko víc. Je výsledkem poctivé mravenčí práce talentovaného umělce, jemuž těžcekovové hudební múzy nepřestávají fandit direktně přímo z první řady. Přesně podle toho zní, přesně podle toho přináší jen ty nejvýsostnější prožitky spojené s jeho poslechem a přesně podle toho mu také přiznávám plný počet desíti metalopoláckých bodů (a ptám se sám sebe, proč už jsem to vlastně neudělal dávno). We Shall Begin, Mr. Bayley!
1. Infinite Entanglement
2. A Thousand Years
3. Human
4. What Will Come
5. Stars Are Burning
6. Solar Wind
7. The Dreams Of William Black
8. Calling You Home
9. Dark Energy 256
10. Independence
11. A Work Of Anger
Kytarista Wes Thrailkill se svými druhy předvádí další instrumentální divočinu, která kromě metalové progrese nabízí i odbočky do mathrocku, djentu, nebo dokonce i elektroniky. Fanoušky kytarových hrdinů typu PLINI určitě potěší.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.